ראשי
> כלכלה
> הגורמים המשפיעים על הביקוש
הביקוש הוא הרצון בפועל של הצרכנים לרכוש סחורות
ושירותים.
הגורמים
המשפיעים על הביקוש (+ = עלייה, - = ירידה):
פרסום (+) | ביקוש (+) - עלייה בהיקף פרסום למוצר מסוים
יביא לעלייה בביקוש אליו, כמו כן פרסום שלילי כגון הצגת המוצר שמזיק יביא
לירידה בביקושו.
מחיר המוצר (+) |
ביקוש (-) - עלייה במחיר המוצר בשוק תביא לירידה בביקוש אליו, כמו כן
ירידה במחיר תביא לעלייה בביקוש אליו.
מספר צרכנים (+) |
ביקוש (+) - עלייה במספר הצרכנים תביא לעלייה בביקוש לכלל המוצרים, כמו
כן ירידה במספר הצרכנים תביא לירידה בביקוש לכלל המוצרים.
מחיר מוצר משלים (+)
| ביקוש (-) - כאשר מחירו של מוצר משלים - מוצר שנדרש על מנת להפעיל מוצר
אחר עולה הביקוש למוצר יורד ולהיפך. (לדוגמה : מכונית ודלק - דלק הוא
מוצר משלים למכונית.)
מחיר מוצר תחליפי
(+) | ביקוש (+) - מוצר תחליפי הוא מוצר המשמש לאותה מטרה וניתן לעבור
לצריכתו ללא הרבה לבטים, עלייה במחיר המוצר התחליפי תביא לעלייה בביקוש
ולהיפך. (לדוגמה : מזגן של חברה א' ומזגן של חברה ב' משמשים לאותה מטרה -
חימום או קירור.)
עונתיות/טעם הצרכן (+) | ביקוש (+) - שינוי בעונתיות או
בטעם הצרכן לטובת המוצר תביא לעלייה בביקוש אליו, כמו כן שינוי כנגד
המוצר יביא לירידה בביקוש אליו. (לדוגמה : יותר תנורי חימום ימכרו בחורף
מאשר בקיץ.)
הכנסת הצרכנים (+) | ביקוש (+) - עלייה בהכנסותיהם של
הצרכנים תביא לעלייה בביקוש לכלל המוצרים, כמו כן ירידה בהכנסותיהם של
הצרכנים תביא לירידה בביקוש לכלל המוצרים.
|